Łatwiej, czy trudniej? 5 zmian, które czekają kandydatów na kierowców.
Niewiele ponad rok upłynął od wprowadzenia zmian w sposobie zdobywania prawa jazdy, a już zapowiadane są kolejne, będące bezpośrednim następstwem tych wprowadzonych w styczniu 2013 r.. Będzie łatwiej, czy trudniej?
1. Jednolita baza pytań egzaminacyjnych we wszystkich WORD-ach
O ile sama idea powiększenia bazy pytań i wprowadzenie limitu czasu na udzielanie odpowiedzi na każde pytanie podczas egzaminu teoretycznego, wydaje się być słuszna, to sposób realizacji tego zadania przez WORD-y daleki jest od idealnego. Wybór dwóch dostawców systemu spowodował, że w poszczególnych województwach wybrano różne firmy dostarczające oprogramowanie i różne bazy pytań. Oznaczało to brak jednolitości w państwowym egzaminie na prawo jazdy.
Od bieżącego roku system na zostać ujednolicony, a baza pytań będzie taka sama w całej Polsce. Zatwierdzi ją resort transportu. Dodatkowo połowa pytań będzie jawna i dostępna dla kursantów. Bez zmian pozostanie punktacja – aby zdać egzamin kursant będzie musiał, jak dotychczas, uzyskać 68 na 74 możliwe punkty.
2. Elektroniczny obieg zamiast kserowania dokumentów
Ujednolicony system pytań i system informatyczny mają zostać zintegrowane z tym odpowiadającym za wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami. W ten sposób wyeliminowana zostanie konieczność kserowania dokumentów, a zapewniony zostanie w pełni elektroniczny obieg informacji.
3. Punkty egzaminacyjne, czyli możliwość zdawania poza WORD-ami
Zmiany w ustawie zakładają również możliwość zdawania egzaminu poza miastami wojewódzkimi i miastami na prawach powiatu, czyli w większej niż dotychczas liczbie miejscowości. Nie oznacza to, że powstanie więcej WORD-ów, ale za to mogą powstać punkty egzaminacyjne - o ich lokalizacji zdecydują marszałkowie województw. Obecnie jeden ośrodek egzaminacyjny obsługuje ok. 700 tys. mieszkańców. Przykładowo w Irlandii na jedną lokalizację przypada jedynie 90 tys. Mieszkańców.
4. Obowiązkowy egzamin z pierwszej pomocy
W niewielkim odsetku wypadków samochodowych pomoc przybywa na miejsce zdarzenia w czasie krótszym niż 4 minuty, czyli czasie, w jakim konieczne jest podjęcie reanimacji po zatrzymaniu krążenia u poszkodowanego. Stąd pomysł, aby wpłynąć na zwiększenie szans na przeżycie ofiar wypadków poprzez obowiązkowy egzamin z pierwszej pomocy. Taka zmiana mogłaby wejść w życie w rok od wprowadzenia stosownego przepisu.
5. Ekologiczna jazda warunkiem zdanego egzaminu
Podczas egzaminu na prawo jazdy ma być oceniana jeszcze jedna umiejętność przyszłego kierowcy tj. ekologiczna i ekonomiczna jazda, co jest związane z dyrektywą Komisji Unii Europejskiej (w dokumencie jest zapis o kierowaniu pojazdem egzaminacyjnym w bezpieczny i energooszczędny sposób).
Pomysł ten budzi kontrowersje, ponieważ ocena tej umiejętności jest subiektywna, nie zero-jedynkowa jak w przypadku pozostałych kwalifikacji. Dodatkowo, aby taka umiejętności była oceniana podczas państwowego egzaminu, jej nauka musi zostać uwzględniona w programie nauczania. Czy w 30-godzinnym kursie znajdzie się czas na nauczanie ekonomicznej jazdy?
Opóźnienia we wprowadzaniu zmian z 22.07.2013 r.
Pomimo, że mamy już kolejne zapowiedzi zmian, to część tych z ubiegłego roku jeszcze nie zaczęła obowiązywać. Obligatoryjne oznaczanie samochodu naklejką z „zielonym listkiem” przez nowych kierowców zostało odroczone do 2016. Podobnie rzecz się ma z obowiązkowymi jazdami doszkalającymi między 4 a 8 miesiącem od uzyskania uprawnień do kierowania pojazdem.
Zostaw swój komentarz